PERSEPSI MASYARAKAT MENGENAI KESYARIAHAN PERBANKAN SYARIAH TERHADAP PREFERENSI MENJADI NASABAH BANK SYARIAH

Authors

  • Natiqotul Khusna Institut Agama Islam Negeri Pekalongan
  • Versiandika Yudha Pratama Institut Agama Islam Negeri Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.46306/vls.v1i2.22

Keywords:

Persepsi, Preferensi, Perbankan Syariah, Sharia Banking, Perception, Preferences

Abstract

This study aims to find out people's perception of sharia banking's preferences to become sharia bank customers. Data collection was conducted by non probability sampling method to the community in Jenggot Village, Pekalongan city through questionnaire. Data analysis using linear regression analysis.  Based on the results of hypothesis testing obtained results that public perception of sharia banking kesyariahan positively and significantly affect the preference to become a customer of sharia banks. Onthe perception side, most of the public agrees that the basis of the existence of sharia banks is by the MUI fatwa on bank interest that is declared haram because it includes usury and the presence of Sharia banking as a solution in avoiding the interest/usury system. However, the public still shows skepticism about the activities and operational systems carried out by Sharia banking to its conformity with sharia principles. Meanwhile, in terms of preferences to become sharia bank customers, the community response has not fully placed its choice on sharia banks. This generally shows that although the public has recognized the presence of Sharia banking as a solution in avoiding the interest/usury system, it does not necessarily encourage people to choose to become sharia bank customers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annisa, Umi Wahyu. 2016. Analisis Pengaruh persepsi, Preferensi Dan Sikap Mayarakat Muslim Terhadap Keputusan Pebelian Jasa Perbankan Syariah (Studi Kasus Di Kecamatan Mungkid Kabupaten Magelang). Skripsi. Salatiga: Jurusan Perbankan Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Salatiga.

Arafah, Lutfia Nurul. 2019. Preferensi Dan Perilaku Masyarakat Pedesaan Terhadap Perbankan Syariah (Studi Kasus Desa Luwunggede, Mundu Dan Karangreja Kabupaten Brebes). Skripsi. Surakarta: Program Studi Hukum Ekonomi Syariah Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Dewi, Anggriani. 2020. Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Preferensi Nasabah Terhadap Bank Syariah Di Kota Palopo. Jurnal Akuntansi: STIE Muhammadiyah Palopo 4 (2), 10.

Hasanah, Fadhilatul. 2019. Pengaruh Tingkat Religiusitas, Pengetahuan, Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Preferensi Menabung Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Palembang Pada Bank Syariah. Balance: Jurnal Akuntansi dan Bisnis (4) 1, 488.

Hastuti, Asih Tri. 2017. Pengaruh Persepsi Dan Pemahaman Kesyariahan Mahasiswa Prodi Muamalat Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Terhadap Preferensi Sebagai Nasabah Bank Syariah. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Imran dan Bambang Hendrawan. 2017. Pengaruh Persepsi Masyarakat Batam Tentang Bank Syariah Terhadap Minat Menggunakan Produk Bank Syariah. Journal of Business Administration 1 (2), 212.

Jeki, Angki. 2018. Pengaruh Pengetahuan Masyarakat Kota Pariaman Terhadap Minat Bertransaksi Di Lembaga Keuangan Syariah. Proposal Skripsi. Batusangkar: Institut Agama Islam Negeri Batusangkar.

Lubis, Wadziyatul Olivia dan Susianto. 2020. Analisis Persepsi Masyarakat Mengenai Kesyariahan Bank Syariah (Studi Kasus Masyarakat Kelurahan Belawan II). Jurnal Mahasiswa Fakultas: Jurnal FEB, 1 (1), 604.

Manggu, Sri Astuty Ratnasari dan Dalif. 2018. Analisis Persepsi Masyarakat terhadap Bank Syariah di Kabupaten Polewali Mandar Sulawesi Barat. J-HEST Journal Of Health, Education, Economics, Science and Technology 2 (1), 21.

Mardani. 2015. Aspek Hukum lembaga keuangan syariah di indonesia. Jakarta: KENCANA.

Muhammad. 2002. Manajemen Bank Syariah. UPP AMP YKPN. Yogyakarta.

Nisa’, Nurul Khoirun. 2018. Persepsi, Perilaku, Dan Preferensi Masyarakat Kecamatan Margoyoso Terhadap Keputusan Memilih Bmt Di Wilayah Margoyoso Pati. Skripsi. Semarang: Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universiatas Islam Negeri Walisongo Semarang.

Saputra, Hendrik dan Moch. Khoirul Anwar. 2019. Pengaruh Persepsi Mahasiswa Program Studi Non Ekonomi Islam Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah. Jurnal Ekonomi Islam, 2 (1), 71.

Syauqi, Ahmad. 2017. Pengaruh Persepsi Masyarakat Tentang Ke’Syariah’an Perbankan Syariah (Studi Pada Masyarakat Pamulang). Junal Ilmiah Akuntansi Universitas Pamulang 4 (2), 962.

Utami, Dwi Ana Ratna. 2017. Pengaruh Persepsi Masyarakat Tentang Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah (Studi kasus pada masyarakat Muslim Kauman Wijirejo Pandak Bnatul). Skripsi. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Wahyuningsih, Nining dan Eva Nur’ana. 2016. Pengaruh Presepsi Masyarakat Desa Pejagan Tentangperbankan Syariah Terhadap Minat Menjadi Nasabahbank Syariah. Al-Mustashfa: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah. 4 (1), 48.

Wibowo, Anshor dan Nia Hariyati. 2020. Pengaruh Budaya Dan Persepsi Masyarakat Non Muslim Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Bank Syari’ah Mandiri Kantor Cabang Pembantu Bengkalis. JPS (Jurnal Perbankan Syariah)1 (1), 41.

Wijayati, Eva Yasika. 2019. Pengaruh Persepsi Dan Pengetahuna Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah Pada Masyarakat Dukuh Krajan Pulosari Jambon Ponorogo. Skripsi. Ponorogo: Jurusan Perbankan Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Yuliani, Pipin. Preferensi Dan Perilaku Masyarakat Desa Banjar Agung Unit II Tulang Bawang (Study Kasus Pada Mayarakat Desa Banjar Agung Tulang Bawang). Skripsi. Tulang Bawang: Institut Agama Islam Negeri (IAIN) METRO

Downloads

Published

2021-07-18